Kasvublogi

Kiinnostaako liiketoiminnan kasvattaminen? Tutustu tarjontaamme progrowth.fi tai anna meille palautetta info@progrowth.fi.

 

 

Virherekrytointi on kallista mutta rekrytoimattomuus se vasta kallista onkin!

tiistai 14. tammikuuta 2020

Me pk-yrittäjät tiedämme hyvin, että rekrytointi on aina iso päätös ja iso riski - monesti jopa niin iso, että se jätetään kokonaan tekemättä ja venytetään vielä vähän lisää vuorokauden tunteja. Samalla jätetään tarttumatta kasvumahdollisuuksiin. 

Rekrytoinnissa onnistuminen on palapeli, jossa monen asian on osuttava kohdilleen. Henkilö, joka on jossakin yrityksessä loistanut, saattaa olla täysin väärä toisenlaiseen ympäristöön. Toisaalta taas yt-karusellissa ensimmäisenä pois pudonnut voi osoittautua varsinaiseksi helmeksi uudessa työympäristössä ja uusissa tehtävissä. Oman haastekertoimensa aiheuttaa aika: rekrytoinnin onnistuminen voi olla nähtävissä vasta useiden kuukausien, joskus jopa vuosien, kuluttua päätöksenteosta.

Rekrytointi edellyttää tavoitteenasettamista, tavoitteista lähtevää tarvemäärittelyä, suunnittelua ja prosessin johtamista. Koska epäonnistumisen mahdollisuus on aina läsnä, prosessin alkuvaiheeseen ja erilaisten rekrytointimahdollisuuksien punnintaan kannattaa panostaa. Sattumallakin on osuutensa rekrytoinnissa, mutta hyvin hoidettu rekryprosessi on varmin tae rekrytoinnissa menestymiseen. 

Aika palkata myyjä?

Monelle asiantuntijayritykselle varsinkin ensimmäisen myynti- tai markkinointi-ihmisen palkkaamisen kynnys on erityisen korkea, mutta juuri myyntityön hoitamatta jättäminen on usein suurin kasvun este. Edelleen monessa yrityksessä ajatellaan, että huippuosaaminen ja korkea laatu käyvät kaupaksi ilman erityistä panostusta myyntiin ja markkinointiin. Jonkin aikaa näin voi ollakin, mutta tavoitteellinen kasvu edellyttää yleensä aina myös tavoitteellista ja systemaattista myyntityötä ja myynnin tekijöitä.

Nykyisessä työssäni olen nähnyt lukuisten hienojen ja upeita innovaatioita tuottavien pk-yritysten painiskelevan kasvukivuissaan. Osaamista on, tuotteet ovat kunnossa, mutta asiakkaista eli myynnin tekemisestä, on pulaa. Myynnin ja markkinoinnin tarpeellisuus tunnistetaan, mutta se ei oikein istu kenenkään tontille ainakaan kivuttomasti. 

Mitäpä jos tehtävään palkkaisi henkilön, joka on oikeasti juuri tämän tontin osaaja ja innokas sitä myös tekemään? Osaava myyntihenkilö tuo parhaimmillaan sekä kaivattua kasvua että vapauttaa yrityksen muut asiantuntijat muihin tärkeisiin tehtäviin. Voisiko yritys kenties näin paremmin? 

Pk-yritykset – työllistämisen sankarit?

Sitran tuoreessa Megatrendit 2020  -katsauksessa nostetaan megatrendien joukkoon paljon puhuttu väestön ikääntyminen ja monimuotoistuminen sekä mielenkiintoinen, talousjärjestelmä etsii suuntaansa -megatrendi. Suomen kansantalouden tasolla hyvinvoinnin ylläpitäminen edellyttää talouskasvua ja työllisyyden kohentumista. Kasvu voi merkitä - megatrendiin viitaten - aivan uusia kasvumahdollisuuksia, esimerkiksi uusia innovaatioita kiertotaloudessa tai alustatalouden uusia mahdollisuuksia. 

Kasvun luovat liike-elämä ja yritykset, ja yrityksistä työllistäviä ovat eritoten pk-yritykset. Sen vuoksi kaikki toimenpiteet, joilla yrityksiä autetaan kasvuun ovat tervetulleita. Työllistäviä yrityksiä pitäisikin muistaa myös muissa poliittisissa päätöksissä.

Yritykset puolestaan voisivat entistä tarmokkaammin miettiä, missä omat kasvun pullonkaulat piilevät ja miten niitä taklata. Totta on, että tietyillä aloilla (esim. koodarit tässä kärkenä) osaajapula on todellista. Tällöin ratkaisevaan yhtälöön tarvitaan sekä rekrytoinnin helpottamista ulkomailta että osaamistarpeisiin kouluttamista kotimaassa. Jos taas kasvun pullonkaulana on vähäinen panostusten myyntiin ja markkinointiin, on hyvä miettiä, löytyisikö yrityksestä kuitenkin rohkeutta etsiä ja palkata myyntivoimaa sekä ottaa kasvun varmistaminen omiin käsiin. 

Virpi Europaeus
Kirjoittaja on Pro Growth Consultingin partneri ja pitkän linjan yritysvalmentaja

Jos rekrytointiasiat ovat mielessä, tutustu pian alkavaan Rekrykoulutukseen!