Kasvublogi

Kiinnostaako liiketoiminnan kasvattaminen? Tutustu tarjontaamme progrowth.fi tai anna meille palautetta info@progrowth.fi.

 

 

Mikä on Growth Plan™ ja miksi kehitimme sen?

15. lokakuuta 2019

Pitkä kokemus yritysten valmentamisesta on osoittanut, että aivan liian moni hyväkin liiketoimintasuunnitelma päätyy laatikon pohjalle pölyttymään. Moni suunnitelma on liian epämääräinen ja monimutkainen tai jää turhan teoreettiselle tasolle. Usein kehittämissuunnitelmista puuttuvat konkreettiset toimenpiteet, jotka ohjaavat toteuttamiseen ja kasvun suunnitelmalliseen johtamiseen.  

Tähän tarpeeseen me Pro Growth Consulting Oy:ssä kehitimme Growth Planin™. Growth Plan on konkreettinen työkalu yrityksen kasvun suunnitteluun, ja sen tarkoitus on auttaa suuntaamaan yrityksen resurssit oikein, jotta sillä on mahdollisuus kehittyä ja oikeasti kasvaa.  

Meille Pro Growthissa oli alusta pitäen selvää, että haluamme luoda työkalun, joka auttaa määrittelemään kehityksen suunnan ja ohjamaan sen toteutumista. Totesimme, että tältä kannalta on oleellista kysyä, kenelle yritys myy, mitä se myy ja miten se myy. Tästä syntyi Growth Planin ensimmäinen versio, Myyntistrategia

Jalostimme Myyntistrategiaa eteenpäin määrittelemällä tarkemmin kolmannen kysymyksen. Sen sijaan, että kysyisimme vain, miten yritys tuotteitaan myy, kysyimme nyt, millä myyntimallilla se sen tekee. Lisäsimme myös elementtejä, jolla yritystä ohjataan toteuttamaan suunnitelmaansa. Pelkkien toimenpiteiden lisäksi yrittäjän piti määritellä jokaiselle toimenpiteelle tapa, jolla se käytännössä toteutetaan. Syntyi työkalun toinen versio, jolle annoimme nimeksi Kasvustrategia.  

Kasvustrategiaan haluttiin saada mukaan lisää tutkimukseen perustuvaa faktaa ja teoriaa, ja siksi seuraavaan versioon otettiin mukaan elementtejä Verne Harrisin kehittämästä Scaling Up -menetelmästä (https://scalingup.com). Poimimme siitä parhaat palat, nivoimme ne osaksi omaa työkaluamme, ja näin syntyi Growth Planin™ ensimmäinen versio. Nyt kasvutyökalussamme kysyttiin yritykseltä myös, onko sillä palveluksessaan oikeat henkilöt, jotta suunniteltu kasvu on mahdollinen. Mukaan otettiin myös kasvuyritysten parhaita käytäntöjä eli ns. Rockefeller habits check-list (esittelyvideo täällä).  

Growth Planin jatkojalostamisessa olemme entisestään painottaneet sitä, kenelle yrityksen kannattaa tuotteitaan myydä, sillä se on nähdäksemme yrityksen kasvun kannalta kaikkein kriittisin kysymys. Growth Planiin on lisätty tähän liittyvä konkreettinen työkalu, joka panee yrityksen analysoimaan asiakaskuntaansa ja jakamaan sen tähtiin, kysymysmerkkeihin ja niihin, joihin ei satsata lainkaan. Samalla tavalla valitaan myös ne tuotteet ja palvelut, joihin yrityksen tulee keskittyä. 

Growth Plan ja sen edeltäjät ovat olleet käytössä noin 160 yrityksessä, ja kokemukset ovat olleet hyviä, jopa erinomaisia. Yrittäjät kokevat työkalun helppokäyttöiseksi ja konkreettiseksi. Growth Plan pakottaa tekemään valintoja, ja se puolestaan selkeyttää jokapäiväistä työn tekemistä. Resurssit kohdentuvat juuri sinne, mihin pitääkin, jolloin tuloksia on helpompi saavuttaa. Growth Plan vie yritykset kasvuraiteille!