Kasvublogi

Kiinnostaako liiketoiminnan kasvattaminen? Tutustu tarjontaamme progrowth.fi tai anna meille palautetta info@progrowth.fi.

 

 

Apua rekrytointiin?

keskiviikko 7. huhtikuuta 2021

Tarvitsetko apua rekrytoinnissa? Haluaisitko tietää, mikä olisi juuri sinun yrityksellesi paras tapa saada lisää työvoimaa – palkkaus vai ehkä työvoiman ostaminen tai vuokraaminen?


Työllistä taidolla on viranomaisten kehittämä maksuton palvelu alle 10 henkilöä työllistäville yrityksille. Palveluun kuuluu yrityksen tilanteen kartoitus ja sen pohjalta henkilökohtaista yritysneuvontaa 2 – 5 tuntia puolen vuoden ajan. Saat käyttöösi laajan ohjepankin ja yrityskohtaisen kirjallisen suunnitelman etenemisenne tueksi.

Pro Growth Consulting Oy:n kokeneet konsultit auttavat sinua kaikissa rekrytointiin ja työnantajuuteen liittyvissä kysymyksissä. Tutustu palveluun tarkemmin täällä tai katso video alta.

Autamme sinua mielellämme myös yrityksesi kansainvälistymisen suunnittelussa sekä markkinoinnin ja asiakkuuksien kehittämisessä. Niihin voit saada tukea työ- ja elinkeinoviranomaisten tarjoamista Yritysten kehittämispalveluista - lisää tieto täältä.

Voit myös olla suoraan yhteydessä konsultteihimme Jenniin ja Heliin:


Tutustu Työllistä taidolla -palveluun

Työllistä taidolla on maksuton palvelu alle 10 hengen yrityksille, jotka suunnittelevat työvoiman palkkaamista, ostamista tai vuokraamista.

Myy paremmin ja enemmän

perjantai 19. helmikuuta 2021

Monet pelkäävät, että etäily vähentää myyntiä. Meidän mielestämme asia on täysin päinvastoin: etämyynti tarjoaa valtavasti uusia mahdollisuuksia, ja jos hallitset sen hyvin, voit myydä merkittävästi paremmin ja enemmän kuin ennen.

Pro Growthin Timo Aittoniemi toimii vastuuvalmentajana Digitaalisen myynnin koulutuksessa, jossa keskitytään etämyynnin mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Koulutus käynnistyy huhtikuussa, ja ilmoittautuminen on auki nyt.

Tässä faktat:

  • 12 puolen päivän mittaista koulutuspäivää + yksi yrityskohtainen workshop – kaikki tietysti etänä.
  • Aloitus huhtikuussa 2021, päätös helmikuussa 2022.
  • Koulutuksessa mukana Uudenmaan ELY-keskus, joka tukee taloudellisesti mukaan valittujen yritysten kouluttautumista. Hinta alle 50 hengen yritykselle tuen jälkeen 900 € + alv / osallistuja, isommille 1200 – 1500 € + alv / osallistuja.
  • Ohjelman tavoitteena on koulia sinusta erinomainen etämyyjä, joka osaa hyödyntää dataa ja käyttää uusimpia työkaluja eli joka yksinkertaisesti myy paremmin ja enemmän.

Lue lisää ohjelmasta täältä. Ilmoittautua voit myös suoraan sähköpostilla: anna.tuomikoski@progrowth.fi. Ja katso tästä Timon perustelut sille, miksi juuri sinun kannattaa tulla mukaan!

Myy paremmin ja enemmän

Kun haluat  lisää myyntiä, niin ensin kannattaa myydä paremmin.  Sen jälkeen myyntitiimin kasvattamisessakin on jo enemmän järkeä. Myyntikoulutuksemme on oiva tapa kehittää omia ja tiimin myyntituloksia.


Miten myynti tuplataan?

torstai 4. helmikuuta 2021


Yritykselläsi on ehkä loistava palvelu tai tuote, mutta silti se ei kasva etkä saavuta tavoitteitasi. Tutkimustemme mukaan pullonkaula on useimmiten myynti: myyntialoitteita ei tehdä tarpeeksi, myyntiresursseja ei ole riittävästi eikä myynti ole riittävän systemaattista. 

Hyvä uutinen on se, että myynnin ongelmat on mahdollista selättää ilman valtavia investointeja – edes lisätyövoiman palkkaus ei ole välttämätöntä, vaikka myyntiresurssien puute nousee yhdeksi myynnin kasvua jarruttavaksi tekijäksi. Miten myynnin kasvattaminen sitten voisi onnistua:

  • Määrittele yrityksellesi kasvusuunnitelma, Growth Plan
    • Kaikille kaikkea -strategia toimii harvoin. Kun valitset tavoiteasiakkaasi huolellisemmin ja keskityt parhaisiin, saat aikaan parempaa tulosta. Samanlaiset valinnat sinun pitäisi tehdä oman tuotevalikoimasi, myyntimallisi ja markkinointikeinojesi suhteen. 
    • Growth Plan pitää myös muistaa tarkistaa säännöllisesti, sillä se elää yrityksen kasvun mukana.
  • Satsaa myynnin systematiikkaan ja muuta se ammattimaisemmaksi
    • Myynti on parhaimmillaan systemaattista toimintaa, jossa edetään myyntiprosessin ja oman pelikirjan mukaan.
  • Hyödynnä digikeinoja liidien hankkimisessa
    • Face-to-face -tapaamiset ja messut ovat nyt hankalia, joten on aika satsata uudenlaisiin keinoihin.
  • Ohjaa markkinointia tukemaan paremmin myyntiä, aseta markkinoinnille tavoitteet.
  • Varmista, että myyntialoitteita tehdään nykyistä enemmän
    • Myynnin aktiivisuus on tärkeää ja myyntialoitteiden määrää ei voi korostaa liikaa.

Näkemyksemme myynnin kasvattamisen esteistä ja vauhdittajista perustuvat paitsi pitkään kokemukseemme pk-yritysten konsulttina, myös tutkimukseemme Myynti kasvun veturina. Jos haluat tutustua siihen tarkemmin, voit ladata sen täältä. 

Lataa tutkimus


Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää myynnin tuplaamisesta! Katso myös tältä videolta, näkemyksemme siitä, miksi yritykset eivät kasva.

Erkki Tuomi
Pro Growth Consulting Oy
erkki.tuomi@progrowth.fi
050 67662

Hyvinvoiva henkilöstö mahdollisti huikean kasvun - Visma Tampuurin tarina

maanantai 9. marraskuuta 2020

Software From Finland 2021 -koulutusohjelmassa mukana oleva Visma Tampuuri onnistui luomaan niin hyvän työskentely-ympäristön, että yritys kasvoi pokkeusoloissakin huimaa vauhtia.


Software From Finland 2021 -koulutusohjelma kokoaa yhteen reilut kaksikymmentä avainhenkilöä noin 15 kasvuhaluisesta ohjelmistoyrityksestä. Ohjelman tähtää myynti- ja markkinointiosaamisen kehittämiseen ja siinä käydään läpi ohjelmistoyrityksen kansainvälistämiseen liittyvät oleelliset seikat.

Heti koulutusohjelman alussa pureuduttiin yrityksen kasvattamiseen ja kasvustrategian luomiseen. Päivän ennakkotehtävänä oli jakaa muille jokin inspiroiva kasvutarina, josta jokainen voisi oppia jotakin. Toimitusjohtaja Juha Raitanen Visma Tampuurista toi oman yrityksensä huikean kasvutarinan, jossa erittäin isossa roolissa on ollut henkilöstön hyvinvoinnin ja jaksamisen turvaaminen. Tarina on pitkä mutta ehdottomasti lukemisen arvoinen!

Kuuntelu on oleellista

Töissä vietetään kolmannes arjesta ja suurin osa valveillaoloajasta – työkavereiden parissa vietetään siis enemmän aikaa kuin oman perheen kanssa. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että töissä on hyvä olla. Kaikki lähtee hyvästä johtamisesta; jokaisella on oikeus tulla johdetuksi hyvin. Henkilöstön hyvinvointi näkyy myös viivan alla ja liiketoiminnan mittareissa. Hyvinvoiva ihminen tekee työnsä laadukkaasti. 

Viisaus ei asu yksin johtoryhmän päässä vaan asiantuntijoissamme. Siksi on tärkeä kuulla, mitä he pohtivat asioista. Jo ennen koronaa aloimme kartoittaa työntekijöidemme kuulumisia HR:n ja toimitusjohtajamme Juha Raitasen pitämissä säännöllisissä keskustelutuokioissa. Keskusteluita on jatkettu jokaisen tampuurilaisen kanssa vuonna 2020, ja aiomme jatkaa niitä tulevaisuudessakin.

Keskustelutuokioilla halusimme madaltaa hierarkiaa ja tuoda johtoa lähemmäs työntekijöitä. Samalla keskustelut antavat meille mahdollisuuden tutustua porukkaan, kuulla heidän ajatuksiaan ja luoda kaikkiin sellaiset suhteet, että yhteistyön tekeminen on mahdollisimman helppoa.  Johdon näkökulmasta keskustelut ovat olleet hyvä mahdollisuus kuulla ihmisten ajatuksia, sillä tosi pienilläkin asioilla voi olla suuri merkitys sille, miten töissä viihdytään. Kun keskustelemme kaikkien kanssa säännöllisesti, voimme vaikuttaa viihtyvyyteen yksilötasolla.

Työ ja vapaa-aika sopivat yhteen

Yksi vahvuuksistamme on mahdollisuus työn ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen. Tämä on näkynyt meillä myös koronan aikana: olemme pyrkineet löytämään keinoja siihen, miten poikkeusoloissakin saa parhaalla mahdollisella tavalla järjestettyä niin työ- kuin siviilielämän. 

Meillä etätyökomennus annettiin koko firmalle etupainotteisesti, ja olimme varmistaneet jo helmikuussa, että kaikilla tampuurilaisilla on etätyövalmiudet kunnossa. Samoin lisäsimme sisäistä viestintää ja otimme käyttöön päivittäiset tiimipalaverit ja yhteiset virtuaaliset kahvitauot. Lisäksi HR ja esimiehet ovat tiivistäneet yhteistyötä entisestään; näin olemme voineet varmistaa, että tiedämme, mitä meidän porukalle kuuluu ja miten ihmiset voivat. 

Viestimme kevään aikana ahkerasti myös siitä, että on ollut täysin ok auttaa lapsia koulunkäynnissä ja että lasten läsnäolo saa näkyä myös kokouksissa, eikä asiasta tarvitse ottaa turhia paineita. Työn ja yksityiselämän jonkinasteinen sekoittuminen on ollut nyt uudenlaista elämää, johon meidän jokaisen on pitänyt sopeutua. Tärkeintä onkin ollut se, että olemme yhdessä yrittäneet selvitä tästä poikkeuksellisesta ajasta mahdollisimman hyvin. 

Muutakin kuin töitä

Koska etätyöskentely saattaa asiantuntijaorganisaatiossa olla hyvin intensiivistä, olemme muistuttaneet aktiivisesti ja esimerkkien kautta taukojen tärkeydestä ja siitä, että muistettaisiin tehdä muutakin kuin töitä. Kannustamme koko henkilöstöä pitämään huolta työkavereista ja läheisistä, olemaan aktiivisesti yhteydessä toisiin ja avaamaan suunsa heti, jos kaverin jaksaminen tai vointi mietityttää. 

Tiiviin työnteon vastapainoksi olemme halunneet piristää työntekijöitämme ja nostaa fiilistä pienillä huomionosoituksilla, ja tampuurilaiset ovatkin saaneet kotiin niin t-paitoja kuin jäätelölahjakorttejakin. Lisäksi järjestimme koko henkilöstölle yhteisen kesän aloituksen, jolloin kotikonttoreilla nautittiin itse valituista tarjoiluista ja stand up -esityksestä. Monet tiimit ovat pitäneet myös vapaamuotoisia virtuaalisia illanviettoja.  

Huomio perehdytykseen

Kevään poikkeusaika ei hidastanut Visma Tampuurin rekrytointitahtia: meille on palkattu kevään ja kesän aikana yli 10 uutta työntekijää. Kaikki uudet työntekijät perehdytettiin etänä, ja perehdytyksistä saatu palaute on ollut erittäin kiittävää. On ollut hienoa huomata, että uudetkin työntekijät tuntevat nopeasti kuuluvansa porukkaan, vaikkeivät ole kertaakaan tavanneet kollegoitaan livenä!

Muutenkin olemme panostaneet perehdytyksiin sekä laadun että kattavuuden osalta. Meillä jokaiselle uudelle työntekijälle järjestetään keskustelut toimitusjohtajan, johtoryhmän ja muiden avainhenkilöiden kanssa heti Tampuuri-uran alkutaipaleelle. Näin varmistamme, että uusille henkilöille muodostuu kattava kuva toiminnastamme ja tavoitteistamme ja he pääsevät tutustumaan monipuolisesti kollegoihinsa ympäri talon. 

Olemmekin saaneet uusilta työntekijöiltä aivan huikeaa palautetta. On hienoa kuulla, että olemme voineet poikkeusaikanakin tarjota monille parhaan perehdytyksen, mitä he ovat koskaan saaneet. Monet ovat myös kehuneet Visma Tampuurin olevan paras työnantaja, mikä heillä on koskaan ollut. Tämä tietysti lämmittää ja tuo varmuuden siitä, että teemme aivan oikeita asioita. 

Yhteishenki ja avoimuus

Olemme panostaneet paljon yhteishengen rakentamiseen ja sisäiseen viestintään. Kannustamme koko henkilöstöämme avoimuuteen ja kehotamme puhumaan: meillä ei ole asioita, joita ei voitaisi ottaa puheeksi. Meillä hankalia aiheita ei pelätä eikä väistetä, vaan niihin tartutaan rohkeasti ja ajoissa silloin, kun asiat ovat vielä pieniä. Silloin ne ovat myös helppoja käsitellä.  

On tärkeää, että asiat käsitellään inhimillisesti ja reilusti, ketään nolaamatta. Meille on erityisen tärkeää, että vaikka välillä vastaan tulisi vaikeitakin juttuja, hoidamme hommat niin, että yhteistyö onnistuu jatkossakin, eikä ketään jätetä yksin vaikeiden asioiden kanssa. Muutenkin korostamme henkisen turvallisuuden kokemusta: meillä jokainen saa olla oma itsensä ja tulee hyväksytyksi sellaisenaan, omana itsenään. Tasapuolisuus, yhdenvertaisuus, toisesta välittäminen, ystävällisyys ja muista huolehtiminen ovat asioita, joita vaalimme. 

Työntekijöiltä tuleva palaute on meille ensiarvoisen tärkeää ja jos se suinkin on mahdollista, kehitämme toimintaamme sen pohjalta. Esimerkiksi henkilöstöetujen kehittäminen tehdään meillä kartoittamalla henkilöstöltä säännöllisesti, mikä heille on oikeasti merkityksellistä. Ylipäänsä meillä ollaan avoimia ja vastaanottavaisia uusille ehdotuksille ja ideoille. Tämä on myös asia, jota tampuurilaiset tuntuvat arvostavan. 

Uskon, että avoin ja muita arvostava ilmapiiri sekä yhteinen halumme onnistua ja saada hienoja asioita aikaan, tekee Visma Tampuurista upean työyhteisön. Mielestäni kulunut kevät on ollut myös konkreettinen todiste siitä, että hyvinvoiva henkilöstö ja liiketoiminnallinen menestys sekä kasvu todella kulkevat käsi kädessä. Uskon, että Visma Tampuurin toimintatavat pystyy helposti siirtämään muihinkin yrityksiin ja kannustan lämpimästi sitä kokeilemaan!

Visma Tampuurissa on 90 työntekijää, ja sen liikevaihto oli vuonna 2019 10,4 M euroa. Keväällä 2020 Visma Tampuurilla tehtiin ennätystulosta poikkeusajasta huolimatta: liikevaihto kasvoi edellisestä vuodesta noin 19 % ja kannattavuus huikeat 72 %. Samaan aikaan henkilöstön hyvinvointi ja sitoutuminen ovat mittausten ja kyselyiden mukaan erinomaisella tasolla. 


Koulutus kirkasti fokuksen - Riihisoft tähtää maailmalle

keskiviikko 12. elokuuta 2020

​​​​​​​

Jouko Kukon luotsaama Riihisoft on suomalainen ohjelmistotalo, joka on toistaiseksi toiminut pääosin Suomen markkinoilla. Riihisoftilla on kehittämänsä Riihi DMA (Riihi Device Management from Azure) päätelaitehallintapalvelun myötä tähtäin myös kansainvälisillä markkinoilla. Kun Jouko kuuli Ohjelmisto- ja e-business ry:n kautta syksyllä 2019 käynnistyvästä Software From Finland -koulutusohjelmasta, hän tarttui heti tilaisuuteen. ”Meillä ei ollut vielä juurikaan kokemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta, mutta tiesimme, että päätelaitehallintapalvelumme kanssa sinne pitäisi lähteä. Halusimme tehdä pohjatyöt ensin kunnolla. Siinä mielessä tämä koulutus tuli juuri sopivaan aikaan”, Jouko Kukko kertoo.

Riihisoft on ohjelmistotalo, joka keskittyy Microsoft-pohjaiseen ohjelmistokehitykseen. Asiakkaina on suomalaisia, kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavia yrityksiä sekä suomalaisia IT-palveluja tarjoavia ketjuyrityksiä. Jouko Kukon mielestä Software From Finland -koulutus antoi hyvän käsityksen siitä, mitä kansainvälistyminen vaatii ja mitä osa-alueita Riihisoftin pitäisi erityisesti kehittää onnistuakseen siinä. Fokus kirkastui. Erityisen arvokkaita olivat Jouko Kukon mielestä muiden osallistujien kanssa käydyt keskustelut. ”Yhteisissä keskusteluissa oppi aina toisilta jotakin, sillä yritykset olivat vähän eri vaiheissa ja yksi oli ehtinyt jo kokeilla yhtä ja joku toinen toista. Kokemusten jakaminen oli todella hyödyllistä.” 

Riihisoftilla oivallettiin heti, että ohjelmaan on hyvä lähettää yrityksestä kaksi osallistujaa. ”Koulutuksessa esiin tulleita asioita olisi ollut huomattavasti vaikeampi saada eteenpäin, jos se olisi ollut vain yhden ihmisen varassa. Muiden sitouttaminen kehittämiseen olisi vaatinut enemmän ponnistelua, eikä tietämys olisi kasvanut yhtä paljon kuin nyt, kun meitä oli paikalla useampi.” 

Riihisoftilla tiedetään nyt aika lailla, miten heidän kannattaa mennä kansainvälisille markkinoille. Tiedetään, että markkina pitää tuntea jo etukäteen hyvin, että jonkun pitää antaa yritykselle selkeät kasvot ja olla jälleenmyyjien käytettävissä aina, kun on tarvis. Koulutuksessa tuli selväksi, että onnistuminen vaatii paljon työtä mutta ei ole mahdotonta, kun suunnitelma on hyvä ja tuote tai palvelu kunnossa. Sitten vaan hihat ylös ja töihin! 

Seuraava Software From Finland -koulutusohjelma käynnistyy lokakuussa 2020. Haluatko mukaan?  

1 – 5 / 47