Kasvublogi

Kiinnostaako liiketoiminnan kasvattaminen? Tutustu tarjontaamme progrowth.fi tai anna meille palautetta info@progrowth.fi.

 

 

Parasta koulutuksessa: myyntitaitojen petraus ja vertaisten tuki

torstai 23. huhtikuuta 2020

Pro Growth Consulting on jo vuosia tehnyt yhteistyötä Ohjelmisto- ja e-business ry:n kanssa, kun sen jäsenyrityksiä on koulutettu kasvamaan ja kansainvälistymään. Viime vuonna samat opit terveysteknologialla höystettynä otettiin käyttöön uudessa Healthtech From Finland -valmennusohjelmassa. Ohjelma toteutettiin yhteistyössä Terveysteknologia ry:n kanssa, ja se päättyi maaliskuussa 2020. Palaute koulutuksesta oli niin myönteistä, että ohjelma toteutetaan nyt uudelleen. 

Yksi ensimmäisessä koulutusohjelmassa mukana olleista on Anna Spehar, Biomensio Oy:n tuotejohtaja. Biomensio on bioteknologiayritys, jonka tavoitteena on kaupallistaa omaa, massaherkkään mikroanturiteknologiaan pohjautuvaa detektioteknologiaa, joka mahdollistaa nopean mittauksen paikan päällä. Ensimmäiset sovellukset ovat päihdeanalytiikka ja ruoan turvallisuus. Anna on taustaltaan kemisti, ja hän on tehnyt pitkän tutkimusuran akateemisessa ympäristössä. Healthtech From Finland 2020 -koulutusohjelmaan hän lähti mukaan saadakseen lisää työkaluja myyntityöhön sekä tutustuakseen muihin terveysteknologia-alan ihmisiin.

”Oli tosi hyödyllistä päästä kuulemaan muiden kokemuksia tuotteen kehittämisestä ja määrittelystä. Myös kaikki markkinoihin ja tälle alalle niin tyypilliseen regulaatioon liittyvä tieto oli hyödyllistä”, Anna kertoo pohdiskellessaan koulutuksen hyötyjä oman työnsä kannalta.

Healthtech From Finland -koulutusohjelma rakentui niin, että jokaisessa koulutuspäivässä oli varsinaisen kouluttajan lisäksi joku vieraileva puhuja. Vierailijat oli mietitty niin, että he valottivat terveysteknologia-alaa useasta näkökulmasta ja pystyivät kertomaan myös jonkin omakohtaisen tarinan alalla toimimisesta. Anna Speharin mielestä vierailijoiden puheenvuorot olivat aina yksi koulutuspäivien kohokohdista ja vieraspuhujien omat kokemukset toivat mahtavan lisän päivien antiin.

”Olen päässyt jo käyttämään käytännössä koulutuksessa oppimiani, myyntiprosessiin liittyviä taitoja. Eritysesti kaupan klousaamistaitojen läpikäymisestä oli minulle hyötyä. Koen, että koulutus toi myös systematiikkaa ja suunnitelmallisuutta meidän tekemiseen, ja siitä on paljon hyötyä. Myös tietyistä markkinoinnin keinoista – esimerkiksi hakukoneoptimoinnista ja blogien käytöstä – opin edelleen lisää, vaikka ne eivät alun perin ihan vieraita olleetkaan”, Anna kertoo. 

Seuraava Healthtech From Finland -koulutusohjelma käynnistyy syyskuussa 2020. Olethan sinä mukana?

Lisää tietoa tulevasta koulutuksesta löydät täältä.


Terveysteknologia-ala kaipaa myynti- ja markkinointiosaamista

tiistai 21. huhtikuuta 2020

Pro Growth Consulting on sparrannut vuosikausia ohjelmistoalan yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään sekä one-to-one -konsultoinnilla että isommalle yritysjoukolle tähdätyillä valmennusohjelmilla. Viime vuonna hyväksi havaittu konsepti laajennettiin terveysteknologia-alalle. Syntyi Healthtech From Finland 2020 -valmennusohjelma.

Elokuussa 2019 startannut Healthtech From Finland toteutettiin yhteistyössä Terveysteknologia ry:n kanssa, ja sen tavoitteena oli valmentaa kasvua ja kansainvälistymistä tavoittelevia yrityksiä erityisesti myynnissä ja markkinoinnissa. Koulutusohjelma rakennettiin sellaiseksi, että ohjelmistoyrityksillä hyväksi havaittujen sisältöjen ohella siinä huomioitiin toimialan erityispiirteet, muun muassa lääkinnällisiä laitteita koskevat säädökset.

Terveysteknologia ry:n toimitusjohtaja Saara Hassinen pitää kasvu- ja kansainvälistymiskoulutusta erityisen arvokkaana pienille terveysteknologiayrityksille. ”Terveysteknologia-alan vienti on kasvanut viimeiset 20 vuotta, mutta kasvu on ollut hyvin selvästi suurten yritysten käsissä. Jotta myös pienemmät toimijat saadaan mukaan, tarvitaan lisää osaamista myös myynnissä ja markkinoinnissa, ja juuri siihen tarpeeseen Healthtech From Finland -koulutusohjelma vastaa erinomaisesti”, analysoi Saara Hassinen keväällä 2020, kun ensimmäinen ohjelma on saatu päätökseen. ”Valitettavasti teknologia-alalla elää hyvin sitkeässä käsitys, jonka mukaan hyvä tuote tai palvelu myy itse itsensä. Ei se niin mene. Olipa tuote miten hyvä tai uniikki tahansa, yrityksen pitää osata myydä ja markkinoida. Tämä on meillä edelleen aikamoinen pullonkaula”, Hassinen toteaa.

Saara Hassinen kaipaisi terveysteknologia-alalle vähän lisää oppia Amerikasta, jossa myyntiin ja markkinointiin satsataan isosti jo tuotekehitysvaiheessa. assinen Ha ”On ihan eri asia puskea markkinoille tuotetta silloin, kun yritys on jo onnistunut tekemään itseään tunnetuksi. Jos ensin viilataan tuote ihan viimeisen päälle valmiiksi ja sitten vasta aloitetaan myynti ja markkinointi, edessä on huomattavasti kivisempi tie, ja silti voi käydä niin, että tuote jää myymättä, koska tuntemattoman valmistajan tuotetta ei kukaan halua ostaa”, Saara Hassinen pohtii.

Koronapandemian takia pelästyneille ja toimintaansa downshiftanneille yrityksille Saara Hassisella on yksi neuvo: ”Missä tahansa tilanteessa voi menestyä, mutta keinot menestyksen saavuttamiseksi vaihtelevat. Nykyisessä tilanteessa esimerkiksi diagnostiikkaan ja digipalveluihin keskittyvät yritykset ovat ilmiselviä menestyjiä, mutta moni muukin voisi sitä olla. Tarvitaan luovaa ajattelua, innovatiivisuutta ja kykyä nähdä uudenlaisia mahdollisuuksia”, Hassinen muistuttaa. Fakta on myös se, että maailma muuttuu joka tapauksessa – nyt tämä muutos vain tapahtui poikkeuksellisen nopeasti. Jouduimme tahtomattamme ketteryystestiin, jossa mitataan, miten selviämme, kun joudumme todella lyhyessä ajassa siirtymään aivan uudenlaiseen toimintaympäristöön. Hassinen luottaa siihen, että moni putoaa jaloilleen, vaikka ihan heti ei siltä näyttäisi. Ja nämä jaloilleen putoajat nousevat tästä entistä vahvempina ja entistä ketterämpinä – ja jos Hassisen toive toteutuu, myös entistä paremmin myynnin ja markkinoinnin merkityksen ymmärtävinä.

Rekrykoulutukseen osallistuminen kiihdytti Nerdynetin uuteen vauhtiin

maanantai 20. tammikuuta 2020

Toista kertaa peräkkäin Kauppalehden Kasvaja-listalta löytyvä NerdyNet Oy lähti Pro Growth Consulting Oy:n ja Ohjelmisto- ja e-business ry:n Rekrykoulutukseen mukaan tavoitteenaan löytää yritykselle digimarkkinoinnista vastaava henkilö. Rekrykoulutus ei ollut NerdyNetin toimitusjohtajalle Jarno Laihille entuudestaan tuttu konsepti, ja Laihi kertoo, että hänellä oli aluksi tiettyjä epäilyksiä: ”Tiesin, että ohjelmaan mukaan hakevat ovat työttömiä ja myönnän, että minulla oli tiettyjä ennakkoluuloja. Ne kuitenkin karisivat nopeasti, kun näin, minkälaisia hakijoita porukassa oli.” 

Rekrytointiin liittyvä taloudellinen riski ei Jarno Laihia tässä vaiheessa enää pelottanut, sillä hän tiesi firmansa tarvitsevan uudenlaista osaamista, jotta se voisi olla jatkossakin kasvaja. Taloutta enemmän Laihi pohti kandidaattien sopimista tiimiin: ”Tavoitteena oli löytää sellaiset ihmiset, jotka olisivat helposti integroitavissa meidän pieneen organisaatioon. Pienessä tiimissä persoonien yhteensopivuus on paljon kriittisempää kuin isossa firmassa.”

Kun NerdyNet oli ilmoittautunut mukaan ohjelmaan ja määritellyt, minkälaista osaamista sinne kaivattiin, Jarno Laihi sai pöydälleen neljän henkilön hakemukset. Haastateltuaan hakijoita Laihi muutti alkuperäistä suunnitelmaansa. ”Kaksi hakijaa oli osaamisensa ja persoonansa puolesta niin hyvin meille sopivia, että päätin palkata molemmat. Saimme enemmän kuin odotimme: saimme kokeneen myyntijohtajan ja osaavan kasvustrategistin”, Laihi kertoo. 

Kahden uuden osaajan palkkaaminen on ollut NerdyNetille kannattava investointi. ”Kun löysimme Rekrykoulutuksen kautta meille juuri oikeat ihmiset, olemme saaneet satsauksemme nopeasti takaisin”, Laihi toteaa. ”Meillä on ihan uudenlainen ryhti kaikessa toiminnassa. Kahden kokeneen ihmisen ansiosta asiat menevät tehokkaasti ja varmasti eteenpäin”, Laihi iloitsee. Yrittäjänä Laihi arvostaa sitä näkemystä, jonka tulokkaat ovat firmaan tuoneet. ”Olen saanut monta asiaa omilta harteiltani pois, ja se on iso helpotus”, Laihi toteaa. ”Vauhti on nyt huima, ja siitä kiitos kuuluu näille Rekrykoulutuksen kautta mukaan tulleille ihmisille.”

Uusi Rekrykoulutus alkaa maaliskuussa 2020, ja haku siihen on auki 7.2.2020 asti. Minkälaista osaamista teillä kaivataan? Lisää tietoa koulutuksesta löydät täältä!

Rekrykoulutus on työ- ja elinkeinoviranomaisten kehittämä toimintamuoto, jossa tavoitteena on löytää oikeanlaiset osaajat yritysten tarpeisiin ja työttömille työnhakijoille uusi ura. Pro Growth Consulting Oy on toteuttanut Rekrykoulutuksen jo monta kertaa yhteistyössä Ohjelmisto- ja e-business ry:n kanssa. Pro Growthin Rekrykoulutuksessa keskitytään myyntiin ja markkinointiin.

Rekrykoulutus avasi uusia ovia

perjantai 17. tammikuuta 2020

Kari Väänänen vastaa puhelimeen kotitoimistollaan. Viikko on ollut kiireinen: kolme asiakastapaamista takana, kaksi vielä edessä. Kari kertoo hilpeänä, että hänen uusi esimiehensä on joutunut jo vähän toppuuttelemaan, sen verran vauhdilla Kari on buukannut tapaamisia asiakkaiden kanssa. 

Keväällä 2019 Kari Väänänen oli ollut yhdeksän kuukautta ilman töitä. TE-toimiston virkailija vinkkasi työvoimakoulutuksesta, joka voisi kiinnostaa Karia: ICT-alan ratkaisumyyjien Rekrykoulutus. Karilla oli kokemusta myyntityöstä yli 20 vuoden ajalta hyvinkin erilaisista tehtävistä, ja myyntihommissa Kari halusi jatkossakin olla. Virkailijan bongaamassa Rekrykoulutuksessa houkuttelevalta tuntui se, että osaamista pääsisi päivittämään ammattilaisten johdolla ja mahdollisuus olisi päätyä suoraan koulutuksesta uuteen työpaikkaan.

Rekrykoulutukseen ei Väänäsen mukaan kävelty kuin Stockalle. ”Hakuprosessi oli aika vaativa: piti kirjoittaa hakemus, tehdä kunnollinen CV ja vielä videoesittelykin.” Koulutukseen hakeminen olikin Väänäsen mielestä kuin työpaikan hakeminen. ”Ei kukaan ei tule sinua siinäkään kotoa hakemaan, vaan itse pitää tosissaan haluta tehdä jotain asian eteen.”

Kari Väänänen eteni hienosti Rekrykoulutuksen hakuprosessissa kokemuksensa ja asenteensa ansiosta. Hänelle löytyi hakuprosessin aikana nopeasti potentiaalinen työnantaja, ja haastattelu toimitusjohtajan kanssa niittasi asian – yhteinen sävel löytyi nopeasti. Kari kuitenkin korostaa, että Rekrykoulutuksen jokaisessa vaiheessa piti olla aktiivinen ja myydä itsensä sille firmalle, joka oli osoittanut kiinnostusta. ”Loppujen lopuksi kaikki on omasta asenteesta kiinni. On sinusta itsestäsi kiinni, mihin koulutuksesta päädyt vai päädytkö mihinkään”, Kari muistuttaa. 

Koulutuksessa Kari Väänänen joutui oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Myyntityö oli tuttua, mutta uudet, digitaaliset menetelmät eivät. Varsinkin alussa Kari joutui pinnistelemään, kun uutta asiaa ja uusia termejä tuli vauhdilla. Asioiden omaksuminen vei energiaa, ja ensimmäisinä koulutusviikkoina ei paljon muuta jaksanut kuin raahautua päivän päätteeksi kotiin. Väänäsen mielestä koulutus oli hyvin rakennettu ja se, että asioissa edettiin järjestelmällisesti, helpotti uuden oppimista. Kouluttajat olivat Karin mukaan ammattilaisia ja he osasivat esittää asiat selkeästi ja kansankielellä.

Kari Väänäselle Rekrykoulutus oli vähän niin kuin lottovoitto. Hän sai päivittää myyntiosaamisensa ammattilaisten ohjauksessa ja löysi työpaikan, jossa hänet otettiin ilolla vastaan ja jossa hän on päässyt näyttämään osaamistaan konkreettisesti. ”Olen tosi tyytyväinen. Vauhti on kova ja koulutuksen opit ovat joka päivä käytössä”, Kari Väänänen toteaa oltuaan uudessa työpaikassaan kolmisen kuukautta.

Uusi Rekrykoulutus on alkamassa maaliskuussa 2020. Haku on auki 7.2. asti. Lue lisää täältä ja hae mukaan!


Virherekrytointi on kallista mutta rekrytoimattomuus se vasta kallista onkin!

tiistai 14. tammikuuta 2020

Me pk-yrittäjät tiedämme hyvin, että rekrytointi on aina iso päätös ja iso riski - monesti jopa niin iso, että se jätetään kokonaan tekemättä ja venytetään vielä vähän lisää vuorokauden tunteja. Samalla jätetään tarttumatta kasvumahdollisuuksiin. 

Rekrytoinnissa onnistuminen on palapeli, jossa monen asian on osuttava kohdilleen. Henkilö, joka on jossakin yrityksessä loistanut, saattaa olla täysin väärä toisenlaiseen ympäristöön. Toisaalta taas yt-karusellissa ensimmäisenä pois pudonnut voi osoittautua varsinaiseksi helmeksi uudessa työympäristössä ja uusissa tehtävissä. Oman haastekertoimensa aiheuttaa aika: rekrytoinnin onnistuminen voi olla nähtävissä vasta useiden kuukausien, joskus jopa vuosien, kuluttua päätöksenteosta.

Rekrytointi edellyttää tavoitteenasettamista, tavoitteista lähtevää tarvemäärittelyä, suunnittelua ja prosessin johtamista. Koska epäonnistumisen mahdollisuus on aina läsnä, prosessin alkuvaiheeseen ja erilaisten rekrytointimahdollisuuksien punnintaan kannattaa panostaa. Sattumallakin on osuutensa rekrytoinnissa, mutta hyvin hoidettu rekryprosessi on varmin tae rekrytoinnissa menestymiseen. 

Aika palkata myyjä?

Monelle asiantuntijayritykselle varsinkin ensimmäisen myynti- tai markkinointi-ihmisen palkkaamisen kynnys on erityisen korkea, mutta juuri myyntityön hoitamatta jättäminen on usein suurin kasvun este. Edelleen monessa yrityksessä ajatellaan, että huippuosaaminen ja korkea laatu käyvät kaupaksi ilman erityistä panostusta myyntiin ja markkinointiin. Jonkin aikaa näin voi ollakin, mutta tavoitteellinen kasvu edellyttää yleensä aina myös tavoitteellista ja systemaattista myyntityötä ja myynnin tekijöitä.

Nykyisessä työssäni olen nähnyt lukuisten hienojen ja upeita innovaatioita tuottavien pk-yritysten painiskelevan kasvukivuissaan. Osaamista on, tuotteet ovat kunnossa, mutta asiakkaista eli myynnin tekemisestä, on pulaa. Myynnin ja markkinoinnin tarpeellisuus tunnistetaan, mutta se ei oikein istu kenenkään tontille ainakaan kivuttomasti. 

Mitäpä jos tehtävään palkkaisi henkilön, joka on oikeasti juuri tämän tontin osaaja ja innokas sitä myös tekemään? Osaava myyntihenkilö tuo parhaimmillaan sekä kaivattua kasvua että vapauttaa yrityksen muut asiantuntijat muihin tärkeisiin tehtäviin. Voisiko yritys kenties näin paremmin? 

Pk-yritykset – työllistämisen sankarit?

Sitran tuoreessa Megatrendit 2020  -katsauksessa nostetaan megatrendien joukkoon paljon puhuttu väestön ikääntyminen ja monimuotoistuminen sekä mielenkiintoinen, talousjärjestelmä etsii suuntaansa -megatrendi. Suomen kansantalouden tasolla hyvinvoinnin ylläpitäminen edellyttää talouskasvua ja työllisyyden kohentumista. Kasvu voi merkitä - megatrendiin viitaten - aivan uusia kasvumahdollisuuksia, esimerkiksi uusia innovaatioita kiertotaloudessa tai alustatalouden uusia mahdollisuuksia. 

Kasvun luovat liike-elämä ja yritykset, ja yrityksistä työllistäviä ovat eritoten pk-yritykset. Sen vuoksi kaikki toimenpiteet, joilla yrityksiä autetaan kasvuun ovat tervetulleita. Työllistäviä yrityksiä pitäisikin muistaa myös muissa poliittisissa päätöksissä.

Yritykset puolestaan voisivat entistä tarmokkaammin miettiä, missä omat kasvun pullonkaulat piilevät ja miten niitä taklata. Totta on, että tietyillä aloilla (esim. koodarit tässä kärkenä) osaajapula on todellista. Tällöin ratkaisevaan yhtälöön tarvitaan sekä rekrytoinnin helpottamista ulkomailta että osaamistarpeisiin kouluttamista kotimaassa. Jos taas kasvun pullonkaulana on vähäinen panostusten myyntiin ja markkinointiin, on hyvä miettiä, löytyisikö yrityksestä kuitenkin rohkeutta etsiä ja palkata myyntivoimaa sekä ottaa kasvun varmistaminen omiin käsiin. 

Virpi Europaeus
Kirjoittaja on Pro Growth Consultingin partneri ja pitkän linjan yritysvalmentaja