Kasvublogi

Kiinnostaako liiketoiminnan kasvattaminen? Tutustu tarjontaamme progrowth.fi tai anna meille palautetta info@progrowth.fi.

 

 

Rekrykoulutus avasi uusia ovia

perjantai 17. tammikuuta 2020

Kari Väänänen vastaa puhelimeen kotitoimistollaan. Viikko on ollut kiireinen: kolme asiakastapaamista takana, kaksi vielä edessä. Kari kertoo hilpeänä, että hänen uusi esimiehensä on joutunut jo vähän toppuuttelemaan, sen verran vauhdilla Kari on buukannut tapaamisia asiakkaiden kanssa. 

Keväällä 2019 Kari Väänänen oli ollut yhdeksän kuukautta ilman töitä. TE-toimiston virkailija vinkkasi työvoimakoulutuksesta, joka voisi kiinnostaa Karia: ICT-alan ratkaisumyyjien Rekrykoulutus. Karilla oli kokemusta myyntityöstä yli 20 vuoden ajalta hyvinkin erilaisista tehtävistä, ja myyntihommissa Kari halusi jatkossakin olla. Virkailijan bongaamassa Rekrykoulutuksessa houkuttelevalta tuntui se, että osaamista pääsisi päivittämään ammattilaisten johdolla ja mahdollisuus olisi päätyä suoraan koulutuksesta uuteen työpaikkaan.

Rekrykoulutukseen ei Väänäsen mukaan kävelty kuin Stockalle. ”Hakuprosessi oli aika vaativa: piti kirjoittaa hakemus, tehdä kunnollinen CV ja vielä videoesittelykin.” Koulutukseen hakeminen olikin Väänäsen mielestä kuin työpaikan hakeminen. ”Ei kukaan ei tule sinua siinäkään kotoa hakemaan, vaan itse pitää tosissaan haluta tehdä jotain asian eteen.”

Kari Väänänen eteni hienosti Rekrykoulutuksen hakuprosessissa kokemuksensa ja asenteensa ansiosta. Hänelle löytyi hakuprosessin aikana nopeasti potentiaalinen työnantaja, ja haastattelu toimitusjohtajan kanssa niittasi asian – yhteinen sävel löytyi nopeasti. Kari kuitenkin korostaa, että Rekrykoulutuksen jokaisessa vaiheessa piti olla aktiivinen ja myydä itsensä sille firmalle, joka oli osoittanut kiinnostusta. ”Loppujen lopuksi kaikki on omasta asenteesta kiinni. On sinusta itsestäsi kiinni, mihin koulutuksesta päädyt vai päädytkö mihinkään”, Kari muistuttaa. 

Koulutuksessa Kari Väänänen joutui oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Myyntityö oli tuttua, mutta uudet, digitaaliset menetelmät eivät. Varsinkin alussa Kari joutui pinnistelemään, kun uutta asiaa ja uusia termejä tuli vauhdilla. Asioiden omaksuminen vei energiaa, ja ensimmäisinä koulutusviikkoina ei paljon muuta jaksanut kuin raahautua päivän päätteeksi kotiin. Väänäsen mielestä koulutus oli hyvin rakennettu ja se, että asioissa edettiin järjestelmällisesti, helpotti uuden oppimista. Kouluttajat olivat Karin mukaan ammattilaisia ja he osasivat esittää asiat selkeästi ja kansankielellä.

Kari Väänäselle Rekrykoulutus oli vähän niin kuin lottovoitto. Hän sai päivittää myyntiosaamisensa ammattilaisten ohjauksessa ja löysi työpaikan, jossa hänet otettiin ilolla vastaan ja jossa hän on päässyt näyttämään osaamistaan konkreettisesti. ”Olen tosi tyytyväinen. Vauhti on kova ja koulutuksen opit ovat joka päivä käytössä”, Kari Väänänen toteaa oltuaan uudessa työpaikassaan kolmisen kuukautta.

Uusi Rekrykoulutus on alkamassa maaliskuussa 2020. Haku on auki 7.2. asti. Lue lisää täältä ja hae mukaan!


Raskaat ja kalliit julkishallinnon ICT- kilpailutukset toimivat surkeasti

tiistai 28. elokuuta 2018


Julkishallinnon ICT- kilpailutuksilla on ohjelmistoalan yritysten mielestä runsaasti parannettavaa. Pro Growthin, Tivian ja Ohjelmistoyrittäjien tuoreen Myynti kasvun veturina- tutkimuksen mukaan peräti 83 prosenttia vastaajista koki, että julkishallinnon  kilpailutukset toimivat melko heikosti tai erittäin heikosti.

ICT- myynnin esteet ja parhaat käytännöt vuodelle 2018

keskiviikko 8. elokuuta 2018

Pro Growth Consulting on julkaissut neljättä kertaa tutkimuksen ICT- alan myynnin esteistä yhdessä TIVIAn ja Ohjelmistoyrittäjien kanssa. Mittasuhteiltaan ainutlaatuisessa kansallisessa tutkimuksessa kartoitettiin 100 henkilön ja lähes yhtä monen suomalaisyrityksen näkemyksiä ohjelmistoalan haasteista ja myynnin mahdollisuuksista tulevaisuudessa. Edellisistä vuosista poiketen tutkimuksen kohteena olivat tällä kertaa myös myynnin parhaat keinot. Jatkossa painopistealue tuleekin siirtymään entistä enemmän parhaisiin keinoihin eli myyntiin kasvun veturina.

Tutkimuksen keskeiset löydöt: Yksi tärkeimmistä kohteista vuoden 2018 tutkimuksessa oli sen keinovalikoiman selvittäminen, jolla yritykset voivat varmistaa seuraavan 12 kuukauden myynnin onnistumisen. Myynnin systemaattisuuden ja ammattimaisuuden lisääminen nousi äänestyksen perusteella tärkeimmäksi keinoksi tutkimukseen osallistuneiden ICT- alan toimijoiden mielestä. 

Tutkimuksessa kartoitettiin myös täysin uusia keinoja myynnin parhaiden käytäntöjen tueksi. Uusina keinoina vastaajat olivat valmiita panostamaan entistä enemmän sisältömarkkinointiin myynnin tukena, sekä myynti- ja kasvustrategian määrittämiseen yrityksen suunnannäyttäjänä.

Myynnin suurimmista esteistä puhuttaessa kärkisija vaihtui edellisten vuosien tutkimuksiin verrattuna. Kun aiempien vuosien tutkimuksissa ICT- alan myynnin suurimpana esteenä nähtiin yritysten myyntialoitteiden vähäisyys, oli tuoreen tutkimuksen valossa suurin kasvua estävä tekijä resurssien puute osaavasta myyntihenkilöstöstä. Tämä nousukauden vaikutus heijastuu erityisesti pieniin yrityksiin, joissa pula sekä myynti- että toteutusresursseista on edellisvuosia suurempi.

Lue lisää arvokkaista keinoista, joilla myynnin tuloksellisuutta voidaan parantaa:

Myynnin esteiden ja parhaiden keinojen loppuraportti 2018

 

Oletko osaava tiimipelaaja, joka innostuu kunnianhimoisista tavoitteista?

maanantai 21. toukokuuta 2018


Jos olet, sinusta on varmasti kiinnostunut todella moni kasvuyritys. Todennäköisesti voit valita työpaikkasi, jos aidosti täytät kaikki yllä olevat odotukset ja substanssiosaamisesi on kunnossa. Jos vielä sattumoisin olet ohjelmistoalan osaaja, sinusta kilpailevat kaikki.

Kasvua hakevissa asiantuntijayrityksissä jokainen rekrytointi on sijoitus tulevaan menestykseen. Sijoitus inhimilliseen pääomaan on täynnä odotusarvoja, mahdollisuuksia, mutta myös riskitekijöitä. Onnistuminen on monen asian summa, jossa yhä useammin suurinta painoarvoa omaa henkilön kyky toimia haluttuun suuntaan tavoitehakuisesti ja itseohjautuvasti.

Kolme asiaa, jotka tekemällä sinun on helpompi lähteä lomalle

keskiviikko 16. toukokuuta 2018

Kesä tuli kuin varkain ja nihkeä toimistonpenkki polttelee selkää. Yrittäjä ei kuitenkaan saa rauhaa töiltä lomillakaan, paitsi jos tietää pedanneensa oikein. Kuinka siis valmistaudut lomaan? 

1. Huolehdi, että syksyn myyntitavoitteet ja -päivät on kalenterissa

Ei riitä, että aiot myydä, sinun pitää varata myynnille resurssia ja päättää, minkä verran yritystä aiot syksyllä kasvattaa. Kun loma on ohi et ehdi enää työstää kalenteria - olet tulipalojen armoilla.

2. Tarkista, että teet oikeita asioita oikealle kohderyhmälle

Onko nykyinen kohderyhmäsi se, josta tulee eniten kauppaa myös ensi vuonna? Tarjoatko heille palvelua, jossa on paras mahdollinen kate? Voisitko saada lisää kauppaa verkosta ja millaisella sisällöllä houkuttelet ostajia sivuillesi? Ennen lomaa olisi hyvä viilata kurssi oikeaan suuntaan.

3. Kuuntele itseäsi - mitä elämästäsi puuttuu nyt