Kasvublogi

Kiinnostaako liiketoiminnan kasvattaminen? Tutustu tarjontaamme progrowth.fi tai anna meille palautetta info@progrowth.fi.

 

 

Terveysteknologia-ala kaipaa myynti- ja markkinointiosaamista

tiistai 21. huhtikuuta 2020

Pro Growth Consulting on sparrannut vuosikausia ohjelmistoalan yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään sekä one-to-one -konsultoinnilla että isommalle yritysjoukolle tähdätyillä valmennusohjelmilla. Viime vuonna hyväksi havaittu konsepti laajennettiin terveysteknologia-alalle. Syntyi Healthtech From Finland 2020 -valmennusohjelma.

Elokuussa 2019 startannut Healthtech From Finland toteutettiin yhteistyössä Terveysteknologia ry:n kanssa, ja sen tavoitteena oli valmentaa kasvua ja kansainvälistymistä tavoittelevia yrityksiä erityisesti myynnissä ja markkinoinnissa. Koulutusohjelma rakennettiin sellaiseksi, että ohjelmistoyrityksillä hyväksi havaittujen sisältöjen ohella siinä huomioitiin toimialan erityispiirteet, muun muassa lääkinnällisiä laitteita koskevat säädökset.

Terveysteknologia ry:n toimitusjohtaja Saara Hassinen pitää kasvu- ja kansainvälistymiskoulutusta erityisen arvokkaana pienille terveysteknologiayrityksille. ”Terveysteknologia-alan vienti on kasvanut viimeiset 20 vuotta, mutta kasvu on ollut hyvin selvästi suurten yritysten käsissä. Jotta myös pienemmät toimijat saadaan mukaan, tarvitaan lisää osaamista myös myynnissä ja markkinoinnissa, ja juuri siihen tarpeeseen Healthtech From Finland -koulutusohjelma vastaa erinomaisesti”, analysoi Saara Hassinen keväällä 2020, kun ensimmäinen ohjelma on saatu päätökseen. ”Valitettavasti teknologia-alalla elää hyvin sitkeässä käsitys, jonka mukaan hyvä tuote tai palvelu myy itse itsensä. Ei se niin mene. Olipa tuote miten hyvä tai uniikki tahansa, yrityksen pitää osata myydä ja markkinoida. Tämä on meillä edelleen aikamoinen pullonkaula”, Hassinen toteaa.

Saara Hassinen kaipaisi terveysteknologia-alalle vähän lisää oppia Amerikasta, jossa myyntiin ja markkinointiin satsataan isosti jo tuotekehitysvaiheessa. assinen Ha ”On ihan eri asia puskea markkinoille tuotetta silloin, kun yritys on jo onnistunut tekemään itseään tunnetuksi. Jos ensin viilataan tuote ihan viimeisen päälle valmiiksi ja sitten vasta aloitetaan myynti ja markkinointi, edessä on huomattavasti kivisempi tie, ja silti voi käydä niin, että tuote jää myymättä, koska tuntemattoman valmistajan tuotetta ei kukaan halua ostaa”, Saara Hassinen pohtii.

Koronapandemian takia pelästyneille ja toimintaansa downshiftanneille yrityksille Saara Hassisella on yksi neuvo: ”Missä tahansa tilanteessa voi menestyä, mutta keinot menestyksen saavuttamiseksi vaihtelevat. Nykyisessä tilanteessa esimerkiksi diagnostiikkaan ja digipalveluihin keskittyvät yritykset ovat ilmiselviä menestyjiä, mutta moni muukin voisi sitä olla. Tarvitaan luovaa ajattelua, innovatiivisuutta ja kykyä nähdä uudenlaisia mahdollisuuksia”, Hassinen muistuttaa. Fakta on myös se, että maailma muuttuu joka tapauksessa – nyt tämä muutos vain tapahtui poikkeuksellisen nopeasti. Jouduimme tahtomattamme ketteryystestiin, jossa mitataan, miten selviämme, kun joudumme todella lyhyessä ajassa siirtymään aivan uudenlaiseen toimintaympäristöön. Hassinen luottaa siihen, että moni putoaa jaloilleen, vaikka ihan heti ei siltä näyttäisi. Ja nämä jaloilleen putoajat nousevat tästä entistä vahvempina ja entistä ketterämpinä – ja jos Hassisen toive toteutuu, myös entistä paremmin myynnin ja markkinoinnin merkityksen ymmärtävinä.

Seuraava Healthtech From Finland -koulutusohjelma käynnistyy syyskuussa 2020. Lue täältä lisää ja ilmoittaudu!