Säännöllisin väliajoin joku aina väittää asiakaspalvelun tasoa huonoksi ja toinen toteaa, että muualla on paremmin, rumaa väriäkin tuo on. Ei jakseta jalkautua liikkeeseen, kun siellä voi olla niitä ihmisiä. Kassan toiminnasta on sanottavaa ja aukioloajat ovat liian lyhyet tai liian pitkät ja siksi joka tapauksessa sangen epäilyttävät. Kallista on, ja kun ei ole, on huonoa laatua. Ostaminen on ongelmallista, myyjä katsoo pahasti ja kysyy kiusallisia kysymyksiä - kolmekasi vai kolmekuus, nyt se ajattelee, että mä olen läski. Ongelmallisinta on kuitenkin ostamisen tapa.
Me emme osta oikein.
Olemme kuin Sulo Vilén – ostetaan, kun halvalla saadaan. Ostetaan hinnan perusteella, takavalotkin katoavat näkyvistä nopeammin kuin myyjältä. Pitäisi muuttaa ajattelutapa ja toimenpide.
Minulla on vain yksi parannuskeino oikeaoppiseen ostamiseen, eikä sekään ole kovin akateeminen tai monessa väitösliemessä liotettu, mutta tiedän, että se on hyvä: osta suomalaista. Älä käsitä väärin, en kannata Odinin Sotureita, eikä tässä ole kyse mistään ismistä.
Toimitko omassa kuluttajan arjessasi toisin kuin työssäsi? Työssäsi teet kasvun, myynnin ja kilpailukyvyn eteen töitä ja uurastat, jotta elinkeinoelämässä virtaa. Se on enemmän kuin hienoa, teethän niin myös jatkossa. Mutta kun tulee arki ja pitää ostaa uusi kolttu, käytkö suurimmassa verkkokaupassa ostamassa amerikkalaisen yrityksen Turkissa valmistetun pompan, jonka saksalainen kuriiri kantaa kotiin? Valuvatko eurot kotikaupungin kosmetologin tai parturin sijaan Tallinnaan?
Älä anna niiden valua, ole vastuullinen myös viikonloppuisin. Osta tuote ja palvelu sieltä, missä sillä on vaikutus hyvinvointiin lähelle sinua.
Kotimaisuudella on tarkoitus. Monesti me ajattelemme, että tuote on jotenkin hienompi, mitä kauempaa kotoa se on hankittu. Ei muuten ole. Ole partaradikaali: osta kotikaupungin kivijalasta – ihan ennenkuulumatonta!
Meillä on Suomessa valtavan hienoja tuotteita valtavan hienoissa liikkeissä. Ei kannata urpoilla ja kantaa varoja ensisijaisesti rajojen ulkopuolelle. Valitse edes yksi kotimainen tuote, se seuraava. Osta mitä tahansa, mistä tahansa, keneltä tahansa, kunhan myyjä ja ennakkoluulottomimmassa tapauksessa tuotekin on suomalainen.
Seuraavan kerran, kun tarvitset kaulahuivia tai kävelykenkiä, tee parannus. Osta verkosta, kivijalasta, pikkukaupungin yrittäjältä, tavaratalosta. Läheltä. Osta myyjille töitä, auta yrittäjiä pitämään liikkeensä pystyssä ja elämään työllään. Palvelun ostaminen pitää rahan kiertämässä. Minusta olisi jokseenkin kiva, jos se kiertäisi Suomessa.
Uusi pomppa voi maksaa vähän enemmän, mutta jos minulla on mahdollisuus toimia näin, on taatusti muillakin. Se voi olla kalliimpaa, mutta se kannattaa. Edes sen seuraavan kerran: osta oikein.
Kirjoittaja Nina Kouki on Pro Growthin projektipäällikkö, joka ostaa ihan liikaa.
Lataa Myynnin esteet -tutkimus 2015 |