Kannattaako messuille enää mennä?
Vastaus: kyllä kannattaa. Lue, kuinka hyödynnät messut huippuunsa!
Messut (tai muut vastaavankaltaiset suuret tapahtumat) saattavat internetin kulta-aikana kuulostaa vanhanaikaiselta toiminnalta. Kun kaikki tieto on löydettävissä salamannopeasti omalta kotisohvalta käsin, miksi siis lähtisit messuille tutustumaan uusiin palveluihin ja tuotteisiin?
Ensinnäkin, face-to-face –kohtaamiset ovat parhaita tapoja vaikuttaa potentiaalisiin asiakkaisiin. Messutapahtumat tarjoavat luonnollisen tilaisuuden face-to-face -tapaamisille ja siten mahdollisuuden tuoda esille yrityksesi toimintaa. Messut itsessään tarjoavat yrityksellesi näkyvyyttä jo tapahtuman aikana, sekä netissä tilaisuuden jälkeen. Kenties juuri internetin kulta-ajan vuoksi, messutkaan eivät ole enää samat kuin 10 vuotta sitten.
Messut ovat nykyään enemmän kuin messut
Messujen (tai muiden isojen tapahtumien) asema on tosiaan muuttunut. Paljon tapahtuu ennen varsinaisia messuja ja paljon jatkuu niiden jälkipyykin muodossa. Some ja muut teknologian keinot mahdollistavat mielenkiintoisten yritysten ja ihmisten tavoittamisen jo ennen tapahtuman alkua: tapahtumien hashtagit aktivoituvat kuukausia etukäteen ja keskustelun kulusta on suositeltavaa pysyä tietoisena. Esimerkiksi marraskuun lopussa alkava teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slush, kerää jo keskustelua hashtagin #slush17 ympärille muun muassa Twitterissä. Jos päätät siis lähteä messuille, pidä huolta, että saat tapahtumasta kaiken irti.
Listasimme tärkeimmät pointit, joita seuraamalla hyödynnät messut maksimaalisesti:
1. Kartoita muut osallistujat
Ennen messuja tutki osallistujalistaa. Ketkä mielenkiintoiset henkilöt/yritykset ovat osallistumassa tapahtumaan? Yritä hankkia itsellesi mahdollisimman kattava lista potentiaalisista asiakkaista.
2. Lähetä sähköpostia keräämällesi listalle
Kirjoita sähköpostikirje, jossa kerrot tarjoamistasi palveluista ja tuotteista. Mainitse, mitä uusia tuulia yritykselläsi on käynnissä. Kerro, että aiot osallistua messuille ja osoita kiinnostusta tulevia tapaamisia ja keskusteluja kohtaan.
Voit myös suoraan ehdottaa muutamaa mahdollista tapaamisaikaa messuille.
Vinkki: ethän unohda liittää ’lisätietoa’ linkkiä sähköpostiviestiin, joka ohjaa esimerkiksi kotisivuillesi.
3. Seuraa sähköpostien tilaa
Seuraa sähköpostisi tilastoja käyttämälläsi digitaalisella seurantaohjelmalla. Kuinka moni avasi sähköpostisi, kuinka moni klikkasi ’lisätietoa’ linkkiä? Mieti, kuinka ylläpidät esimerkiksi linkkiä klikanneiden kiinnostusta. Lähetätkö follow-up sähköpostin viestisi avanneille vaiko linkkiä klikanneille? Mieti, olisiko soitto jo tässä vaiheessa sopivaa.
4. Hyödynnä messujen omat verkostoitumistyökalut
Nykyään useat tapahtumat tarjoavat verkostoitumistyökaluja osallistujien kesken. Esimerkkinä Slush, joka tarjoaa rekisteröityneille mahdollisuuden käyttää the Matchmaking Tool- työkalua luomalla sinne yrityksen oman profiilin. Työkalu mahdollistaa tapaamisten ehdottamisen muille osallistujille ja sijoittajille jo ennen tapahtuman alkua. Muista siis hyödyntää vastaavat messukohtaiset verkostoitumistyökalut, mikäli niitä on tarjoilla!
Vinkki: teethän yrityksesi profiilista houkuttelevan lisäämällä profiiliin tarvittavaa tietoa ja esimerkiksi kuvamateriaalia. Muista päivittää profiilia tapahtuman lähestyessä, eikä kojusi etukäteistunnelmien jakaminen kuvapäivityksen muodossa ole pahitteeksi.
5. Messut
Keskustele, tutki ja nauti messujen hengestä! Jos kirjeenvaihtosi ennen messuja on onnistunut, Sinulla on useita tapaamisia varattuna jo ennen tilaisuuden alkua. Etsi paikan päällä lisää kiinnostuneita henkilöitä.
Kun tapaat uuden henkilön, kysy ensin hänen yritystään ja vastuualuettaan. Vasta sen jälkeen osaat esitellä itsesi ja yrityksesi oikeilla sanoilla ja painotuksilla.
6. Kiitoskirje
Kun messut ovat ohi, hyödynnä yhteydenottotilaisuus lähettämällä kiitos-sähköposti keräämällesi asiakaslistalle. Kerro miten messut sujuivat, kuvaile kiinnostavimpia keskusteluja, joita kävit tapahtuman aikana. Miltä messut näyttivät ja erityisesti miltä oma ständisi näytti. Sisällytä sähköpostiin lisäehdotus ja jälleen linkki kotisivuillesi, haluamaasi välilehteen. Huomioithan, että sähköpostiseuranta on avain asiakaskosketusten ylläpidossa. Pidä siis huolta, että tiedät, ketkä klikkasivat linkkiäsi ja ole heihin rohkeasti yhteydessä.
Erkki Tivian messuilla
Noudattamalla edellä mainittuja askeleita saat messuista enemmän irti. Ennen messuja tekemäsi taustatyön myötä suurempi määrä henkilöitä tuli aiempaa tietoisemmaksi yrityksesi toiminnasta. Keskustelukutsun myötä yritykset, myös messuille tulematta jättäneet, saavat sinusta positiivisen ja kiinnostuneen kuvan. Tämä on muutenkin tärkeää liidien hankinnassa, siispä kaikin puolin kannattavaa.
Jos haluat tietää lisää muista keinoista hankkia liidejä, katso Antti Pietilän kanssa tehty ”Parhaat tavat hankkia liidejä” vlogi. Vlogissa käsittelyssä messut ja paljon muuta liidien hankinnasta.
Erkki ja Antti
Kaiken kaikkiaan yhä useampi henkilö päätyi lukemaan yrityksestäsi ja sait kosketuksia potentiaalisiin asiakkaisiin. Niin kuin vanha viisaus kertoo, tarvitaan seitsemän kosketusta ennen kuin asiakas ostaa, niinpä näitä askeleita noudattamalla olet siis harppauksen lähempänä!
Näin tieto yrityksestäsi ja sen toiminnasta nousi potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa, sait kenties tietoosi tärkeitä liidejä ja uusia asiakaskosketuksia. Nämä mielessä pitäen toteamme; messuille kannattaa mennä!
Erkki Tuomi on erikoistunut kasvuhaluisten yritysten myynnin valmentamiseen, konsultointiin ja tutkimiseen. Haluatko keskustella? Puh: 050-67662 Email: erkki.tuomi@progrowth.fi |