Kun ajatellaan myyntiä ja sen tarkoitusta kokonaisuutena, on kyse pohjimmiltaan asiakkaan auttamisesta. Hyvä myynti pyrkii yhdistämään asiakkaan tarpeen ja siihen parhaiten sopivan palvelun mahdollisimman onnistuneesti. Kenenpä meistä ei kannattaisi olla mukana asiakkaiden auttamisessa?
Asiakkaan tarpeen hahmottamisen lisäksi, myynti on parhaimmillaan myös vaikuttamista. Vaikuttamiskeinoja on useita. Tässä blogissa käymme läpi kuusi vaikuttamiskeinoa myynnin näkökulmasta. Mukana keskustelemassa Loyalisticin Antti Pietilä.
1. Face-to-face
Helpoin tapa vaikuttaa toisen ihmisen käytökseen on tietysti kasvotusten, face-to-face tapaamisessa. F2F mahdollistaa kommunikaatioviestien koko skaalan välittymisen ihmiseltä toiselle; äänenpainot, puheen tahti, kehonkieli, ilmeet ja eleet ovat havaittavissa esteettä. F2Ftapaaminen on tehokkain vaikutustapa, juurikin verbaalisen ja nonverbaalisen vuorovaikutuksen yhdistelmän vuoksi. Kasvokkain tapaamisen voima tosin vähenee, kun keskustelukumppanien määrä kasvaa, siispä suurimman hyödyn saat, kun järjestät tapaamisen kahden kesken.
2. Videoneuvottelu
Toiseksi tehokkain menetelmä vaikuttamiseen on videoneuvottelu. Skype, FaceTime ja muut palvelut mahdollistavat visuaalisen kokemuksen, jonka kautta monet F2F tapaamisen edut voidaan hyödyntää. Toki videoneuvottelu tuo mukaan tehokkuutta ja ajan säästöä, kun tapaamisen voi hoitaa vaikka kotitoimistolta käsin!
3. Puhelinneuvottelu
Kun siirrytään pois kuvan tarjoavista metodeista, menetetään kommunikaatiolle tärkeä, visuaalinen elementti. Ilman eleiden ja ilmeiden välittymistä vaikuttaminen on vaikeampaa, tai ainakin haasteellisempaa. Silti puhelinneuvottelun kautta äänenpainot, puheen tahti ja tunne ovat yhä läsnä, joiden myötä sekä asiakas että myyjä saavat selkeämmän kuvan keskustelun luonteesta ja ymmärtävät toisiaan paremmin.